GOMAD: van graffiti tot muralisme

Geïnspireerd door de iconische film ‘Beat Street’ en de graffiti documentaire ‘Style Wars’ raakte GOMAD (Marcus Debie, 1972) verslaafd aan het Hip Hop virus rond 1984, waarbij rap, breakdance en graffiti een belangrijke rol gingen spelen in zijn vroege tienerjaren.

GOMAD door de jaren heen

Uiteraard, zoals met veel huidige graffiti kunstenaars, tekende ik als kind al heel veel, zo tekende ik van alles en ‘op’ alles. Mijn eerste semi-muurschildering was dan ook paashaas op de buitenmuur van onze garage thuis, getekend met marker toen ik een jaar of 8 was… tot grote ergernis van mijn moeder 😉

Toen ik een jaar of 12 was (1984) kwam ik voor de eerste keer in aanraking met het fenomeen graffiti. Ik woonde destijds in de kleine plaats genaamd Geleen, in het zuiden van Nederland vlakbij de grens met Duitsland en België. In die tijd was de subcultuur met de naam ‘HipHop’ hier nog niet zo bekend, in tegenstelling tot de grote steden zoals Amsterdam en Den Haag in het noorden van het land.

Ik ging toen van de lagere school naar de middelbare school waar er enkele jongens tijdens de pauze bezig waren met breakdance en in de klas tijdens tekenles met het schetsen van letters die doormiddel van pijlen met elkaar verbonden waren. Deze beide uitingsvormen stonden per direct op mijn netvlies gebrand en het zogenaamde HipHop-zaadje was geplant. Het was iets nieuws, anders dan alles wat ik tot dan toe had gezien. Toen een van mijn vrienden mij de film ‘Beat Street’ liet zien was het hek helemaal van de dam. In deze film kwamen alle aspecten van de HipHop naar voren. Breakdance met de bijpassende kleding (gekleurde veters gevlochten tot matjes in Puma sneakers) en de rap-muziek met het ‘scratching’ fascineerde mij enorm als 12-jarige. Naast het graffiti tekenen was ik tussen mijn 12e en 18e levensjaar ook veel bezig met het beoefenen van breakdance, maar mijn passie lag toch echt bij graffiti. Ik sloot mij dagen lang op in mijn kamer en tekende de ene na de andere letterpiece en begon te experimenteren met achtergronden en poppetjes. Het gekke was dat ik vanaf toen ook niks anders meer tekende dan graffiti gerelateerde tekeningen. Er bestond niks anders meer dan graffiti.

Kort daarna kwam een goeie vriend me vertellen om eens mee te gaan kijken naar zijn eerste piece. Hij was voor het eerst met spuitbussen in de weer gegaan. Dit moet begin 1985 zijn geweest. Hij had in een fietstunnel een poging gedaan om graffiti te spuiten. In de tijd bestond er echter nog geen speciale graffiti-paint met allerlei soorten caps. Desondanks was het resultaat voor die tijd best leuk te noemen. Samen met een aantal vrienden vormden we toen onze eerste crew met een harde kern van 3 personen. Het mag eigenlijk geen naam hebben maar we waren toch echt wel pioniers in die tijd. In die tijd waren alle muren in Zuid-Limburg nog volledig schoon met als gevolg dat wij als eerste alle spots langs het spoor van een kleur voorzagen. Wij waren geen taggers maar maakten altijd een piece, althans dat probeerden we. Op papier was het makkelijk maar onze spuitbus skills waren nog ver te zoeken. We painten regelmatig illegaal in onze omgeving. Maar na 2 maal binnen een jaar te zijn opgepakt stapte ik in 1989 naar een juwelier in de binnenstad van Geleen waar ik mijn eerste legale en betaalde opdracht maakte op een rolluik. Hierna deed ik meer en meer graffiti opdrachten.

Van 1992-1996 volgde ik de HBO grafisch vormgeving in Sittard waarna ik bij diverse reclame- en ontwerpbureaus werkte. Daarnaast bleef ik altijd actief graffiti en muurschilderingen maken als bijberoep tot ik eindelijk in 2014 besloot fulltime kunstenaar te worden. Een keuze dit ik veel eerder had moeten maken.

Tegenwoordig geef ik de voorkeur aan de term urban art, street art of muralisme in plaats van graffiti art, omdat graffiti vaak nog steeds een negatieve naam heeft en minder past bij mijn werk en vaardigheden vandaag de dag wanneer ik grote figuratieve muurschilderingen maak over de hele wereld. Letter-pieces doe ik nog maar zelden. Bijna alles is mogelijk om met spuitbus in combinatie met olieverf en acryl te schilderen, mijn werk kent geen grenzen meer.

> Lees travel blog ‘GOMAD goes Street Art City for ASA
> Lees interview ‘I Support Street Art
> Lees interview ‘Street Art 360 UK
> Lees blog ‘Artist Replete Chicago